Zvýšenie kvality a rozvoj profesijného a odborného vzdelávania v cezhraničnom území prostredníctvom identifikácie potrieb zamestnávateľov, cezhraničnej výmeny dobrej praxe a propagácie spoločných cezhraničných vzdelávacích programov.
Zameranie projektu reaguje na potrebu investovania do vzdelávania, školení a odbornej prípravy, ako aj zručností a celoživotného vzdelávania prostredníctvom prípravy a vykonávania spoločných vzdelávacích, odborných vzdelávacích a školiacich programov. Jedným z problémov pretrvávajúcich na podporovanom území je relatívne slabá a nesprávne zameraná ponuka odborného vzdelávania a v oblasti celoživotného vzdelávania – tak v zmysle kvality ako aj kvantity. Súčasná štruktúra a obsah odborného vzdelávania nie je založený na aktuálnych potrebách zamestnávateľskej sféry. Na druhej strane pretrváva nedostatočný záujem o odborné a remeselné odbory zo strany žiakov a študentov. Základnou podmienkou pre efektívny rozvoj odborného a celoživotného vzdelávania v prihraničnom regióne Oravy je správna identifikácia potrieb profesijného a odborného vzdelávania (t.j zmapovanie súčasných problémov a nedostatkov v rámci ponuky vzdelávania a poskytovanie spoločných vzdelávacích procesov, aktivít v oblasti kariérneho poradenstva na cezhraničnom trhu práce, načasovanie a prispôsobenie vzdelávacích programov súčasným požiadavkám trhu práce, vrátane spolupráce medzi inštitúciami v rámci stáží a odborného vzdelávania).
Sumarizácia problémov a potrieb:
Problém 1: Nedostatok informácii o potrebách zamestnávateľov vo vzťahu k vzdelávaciemu procesu, nízka účasť zamestnávateľov na duálnom vzdelávaní, ponuka vzdelávania nie je prispôsobená potrebám na trhu práce
Problém 2: Slabá spolupráce škôl v Poľsku a na Slovensku, chýbajúce vzťahy vzdelávacích inštitúcii a zamestnávateľov naprieč PL-SK hranicu.
Probém 3: Nízka informovanosť o potrebách zamestnávateľov, chýbajúce informácie o možnostiach štúdia na stredných odborných školách so zameraním na odvetvie poľnohospodárstva a nízky záujem zo strany žiakov základných škôl. Súčasným negatívnym trendom je odliv mladých ludí do miest z vidieku za prácou do veľkých miest a príliš veľký počet humanitne zameraných absolventov škôl.
Úlohu realizujú najmä VP a P1 – regionálne združenia zodpovedné za strategické plánovanie regionálneho rozvoja v oblasti vzdelávania (tzv. MAS-ky zodpovedné za prípravu regionálnych stratégií, programov regionálneho rozvoja, určovanie rozvoja v oblasti školstva) za metodickej pomoci pedagogických pracovníkov (P2, P3). Výstupom z úlohy je prostredníctvom analýzy regionálneho odborného školstva v území získať poznatky o možnostiach uplatnenia študentov na lokálnom trhu práce. V duchu sloganu „uč sa to čo ťa doma uživí“ budú zanalyzované možnosti uplatnenia študentov odborných škôl a učilíšť na cezhraničnom trhu práce. Cieľom úlohy je zistiť podnety a návrhy zamestnávateľských subjektov (včelárov, poľnohospodárov, remeselníkov, drobných priemyselných odvetví a aktérov cestovného ruchu) na potrebu vzdelávania a jeho obsahového zamerania v prihraničnom regióne a následne v kooperácii s pedagógmi stredných odborných škôl a učilíšť v regióne vypracovať návrh modelov duálneho vzdelávania žiakov so zreteľom na ich začlenenie sa na trhu práce s cieľom trvaloudržateľného rozvoja prihraničného regiónu. Úloha pozostáva z troch základných činností:
Na úlohe spolupracujú regionálne partnerstvá (VP, P1) so vzdelávacím inštitúciami (P2, P3). Cieľom úlohy je v nadväznosti na U1 prostredníctvom exkurzií, workshopov a tématických stretnutí získať poznatky o odlišnostiach vo vzdelávacích programoch v SR a PL. Na úlohe sa zúčastnia pedagógovia a experti z oboch krajín, vytvorí sa platforma spolupráce na prenos príkladov dobrej praxe vo vzdelávacích programoch, vytvoria ďalšie príležitosti pre vzájomnú spoluprácu škôl. Regionálne partnerstvá zastupujú záujmy členov (odborné školy, vzdelávacie inštitúcie a pod., ktoré sú ich členmi), rovnako tak záujmy zamestnávateľov v regióne. Z uvedeného dôvodu sú najvhodnejšími subjektami pre realizáciu navrhovaných aktivít. Úloha zahŕňa organizovanie podujatí, ako sú študijné návštevy, vzdelávacie stretnutia, prednášky, demonštračné workshopy, semináre pre transfery, aplikácie inovatívnych riešení, rozšírenie poznatkov o osvedčených postupoch pri rozvoji podnikania medzi remeselníkmi, včelármi, poľnohospodárom, aktérmi pôsobiacimi v agroturistike a ekologických farmách, a ostatných aktérov zaujímajúcich sa o podporu vidieckeho cestovného ruchu v poľsko-slovenskom pohraničí. V rámci tejto úlohy budú organizované 4 študijné návštevy, prednášok a demonštračných workshopov a 1 seminár, ktorý zosumarizuje získané znalosti a inovatívne riešenia. Stretnutia sa budú konať na poľskej aj slovenskej strane. Propagačné materiály budú vypracované dvojjazyčne v slovenskom a poľskom jazyku.
V rámci tejto úlohy bude vedúci partner realizovať:
– 2 študijné návštevy v Poľsku- počas ktorých budú účastníci projektu (20 osôb) navštevovať miestne farmy, včelárne a remeselné dielne s cieľom získať informácie o osvedčených postupoch v oblasti rozvoja podnikania na druhej strane hranice.
– séria 4 webinárov – prednášok a demonštračných workshopov – pre účastníkov zo Slovenska, na ktorých budú prezentované inovatívne riešenia uplatňovaných na slovenskej strane v preihraničnom regióne. Na každom stretnutí sa zúčastní cca 20 ľudí. – prednáška a workshop realizovaný v spolupráci s Ústavom včelárstva v Liptovskom Hrádku. Prednášky a workshopy budú zahŕňať teoretickú a praktickú časť, v celkovom rozsahu cca 4 hodiny.
V rámci úlohy budú realizované aktivity zamerané na propagáciu profesijného a odborného vzdelávania ako aj podporu záujmu o odborné vzdelávanie. Cieľom je zvýšiť a podnietiť záujem žiakov o štúdium na stredných odborných školách so zameraním na odbory, ktoré majú uplatnenie na cezhraničnom trhu práce a sú žiadané zo strany zamestnávateľov. Propagácia odborného vzdelávania bude realizovaná najmä prostredníctvom informačnej kampane ale aj exkurzií, prednášok, workshopov, poznávacích zájazdov. Propagačné materiály budú vypracované dvojjazyčne v slovenskom a poľskom jazyku. Cieľom je zmeniť pomer absolventov humanitných odborov odchádzajúcich za prácou do miest v prospech remeselných a vidieckych-poľnohospodárskych (programová aktivita 2 – tvorba a reklama ponuky profesijneho a odborného vzdelávania).
Propagácia odborného vzdelávania bude realizovaná prostredníctvom exkurzií, prednášok, poznávacích zájazdov – prezentácie stredných odborných škôl v prihraničí – informačná kampaň na webových stránkach samospráv – tvorba popularizačných nástrojov na zvýšenie záujmu o profesijne a odborné vzdelávanie Propagačný materiál bude vypracovaný dvojjazyčne.
Propagácia projektu bude vykonaná na základe nariadenia EP a Rady EÚ č. 1303/2013 z 17. decembra 2013 a vykonaná na základe vykonávacieho nariadenia Komisie EÚ č. 821/2015 zo dňa 28. júla 2014. Propagácia projektu bude prebiehať v súlade s Príručkou pre prijímateľov ohľadom propagácie projektov podporovaných v rámci Programov európskej územnej spolupráce 2014-2020 a v pokynov uvedených v Zmluve o FP. V mieste realizácie mäkkých aktivít budú informácie o projekte zverejnené aj prostredníctvom informačných letákov s logotypom Programu Interreg a propagačných materiálov. Informácia o projekte bude umiestnená na webovom sídle vedúceho partnera a partnerov. Súčasťou propagácie projektu bude aj spracovanie akčného plánu – návodov pre samosprávy na aktivity na podporu trhu práce v oblasti poľnohospodárstva, remeselnej výroby, včelárstva a podpory vidieckeho cestovného ruchu.
Propagácia projektu bude u vedúceho partnera prebiehať v súlade s programovými a zmluvnými dokumentmi. Cieľové skupiny budú informované o skutočnosti, že projekt je realizovaný prostredníctvom Programu Interreg PL-SK z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom informačných letákov s logotypom programu a článkov. Informačné a propagačné činnosti budú obsahovať:
Riadenie projektu bude prebiehať na základe systému riadenia, ktorý bol odsúhlasený v prípravnej fáze. Riadenie projektu je navrhnuté tak, aby zabezpečilo funkčný chod projektu. Vedúci partner má vecnú a finančnú zodpovednosť za realizáciu celého projektu vrátane zasielania správ, toku finančných prostriedkov, dosiahnutia cieľov, ukazovateľov a splnenie požiadaviek vyplývajúcich zo zmluvy o poskytnutí finančného príspevku. Projektový tím vedúceho partnera pozostáva z hlavného koordinátora riadenia projektu, projektového manažéra/finančného koordinátora. Pre potreby projektu bude tím doplnený o koordinátora vzdelávacích aktivít. V rámci projektu sú naplánované tieto aktivity potrebné k realizácii predkladaného projektu:
– koordinátor vzdelávacích aktivít
– prekladateľ – prekladateľské a tlmočnícke služby, z poľského do slovenského jazyka a naopak